Welkom in groep 3!

Op deze pagina kunt u van alles lezen over groep 3. We zullen u op de hoogte houden van alles wat we doen in deze groep.

Pietengym december 2017

 

Bekijk hier de foto’s van deze leuke gymles!

 

Pepernoten bakken in groep 3

Op maandagmiddag 5 december hebben de kinderen van groep 3 pepernoten gebakken. Ze hebben het echt gedaan volgens een recept. Er werd goed gekeken wat er allemaal nodig was. Het deeg hebben de kinderen ook zelf gemaakt. Er was gelukkig hulp van een paar mama’s. Deze mama’s hebben de pepernoten gebakken. Tot slot kreeg iedereen een leuk bakje mee naar huis met de zelfgemaakte pepernoten er in.

Sint in groep 3

De afgelopen weken hebben de kinderen hard gewerkt. Naast het rekenen, lezen en schrijven hebben de kinderen ook veel geknutseld en gezongen over de Sint.

Op vrijdag 2 december bracht de Sint een bezoek aan onze school. De sint was zoek. De brandweer kwam met de ladderwagen om op het dak te kijken of de Sint daar nog zat.

Helaas was dit niet het geval. Daarna kwamen er nog twee brandweerwagens aan en in deze wagens zaten de Pieten. Ook zij waren op zoek naar de Sint.

Uiteindelijk zijn alle kinderen de school ingegaan en gingen ze luisteren naar het koor. Het koor had wat meer ruimte nodig. De gordijnen werden weggeschoven en daar zat Sint in een stoel te slapen. Hij was erg moe en was in slaap gevallen.

Het koor heeft nog een dansje laten zien en een rap laten horen.

Daarna gingen alle kinderen naar de eigen klas waar de sint op bezoek kwam.

De kinderen van onze groep deden een welkomsdans voor de Sint, ze hebben liedjes gezongen, voorgelezen en nog veel meer.

Het was een geslaagde periode. Hieronder ziet u foto’s.

 

Duo lezen in groep 3

De periode van de zomervakantie tot aan de herfstvakantie

Wat gaat de tijd toch snel. Zo komen de kinderen voor de eerste keer naar groep 3 en zo is het alweer herfstvakantie.

De groep 3 van dit jaar bestaat uit 24 leerlingen. Het is een gezellige groep.

De kinderen en de juf vonden het de eerste dagen erg spannend, maar ze zijn nu alweer helemaal gewend en wat hebben ze al veel geleerd.

Alle kinderen kunnen al lezen. De één wat sneller dan de ander, maar ze kunnen het allemaal. We hebben kern 2 al bijna afgerond. De volgende letters hebben we al geleerd: m,v,s,p,r,t,n,b, i,e,aa,ee en de oo. Met deze letters kunnen de kinderen al woordjes maken.

Bij het rekenen gaat het ook steeds beter. We doen ook veel rekenspelletjes tussendoor.

Gelukkig hebben we ook nog tijd om te knutselen, tekenen, vrij te werken en te spelen. We hebben al mooie dingen gemaakt.

De kinderen leren ook om samen te werken.

 

De weken voor de herfstvakantie stonden in het teken van de Kinderboekenweek. Dit was erg leuk.

De opening hebben we samen met de kinderen van de Ravenstein school gedaan. De kinderen mochten verkleed komen als opa of oma. Dit was erg leuk. Ook is er voorgelezen uit het boek: Van opa mag dat ook. Daarna hebben we allemaal het lied: Voor altijd jong gezongen en hebben we de dans er bij gedaan. Ook alle ouders en opa’s en oma’s mochten meedoen. De boeken die bij ons centraal stonden waren :Pas op opa en het boek: Met oma op avontuur. De kinderen hebben een boekje gemaakt. Hierin hebben ze allerlei opdrachten gemaakt. Ook hebben ze opa’s en oma’s getekend. Deze tekening was voor de wedstrijd.  Shayid heeft gewonnen. Knap hoor. De huiskamer/gymzaal van opa Bak hebben de kinderen ook gemaakt.

Tijdens de Kinderboekenweek mochten er ook opa’s en oma’s in de klas komen kijken. De opa van Dian, de opa en oma van Esmee en de oma van Lance zijn op bezoek geweest. Dit vonden ze erg leuk. Ze hebben leuk mee gedaan met de kinderen.

De Kinderboekenweek is afgesloten met een tentoonstelling. Iedereen die wilde mocht komen kijken. Dit was erg leuk en wat waren de kinderen trots op het resultaat.

Ook kunt u hier een verslag lezen van een opa die een ochtend in de klas heeft gekeken.

 

Stukje van de opa van Dian

1955                                                                                                                    2016

61 jaren zitten er tussen de twee boven genoemde jaartallen. 61 jaar verschil tussen de eerste jaren in de schoolbanken van mij en van twee van mijn kleinkinderen. 61 jaar geleden moest ik aan de hand van mijn moeder de eerste keer door die deur de klas binnenlopen. Nog niet de St. Jozefschool maar de St. Petrusschool was de plaats waar ik de basis moest leggen voor de lagere school. Juf de Beer ontving ons in het voor mijn beleving geweldig grote klaslokaal en wees mij mijn eerste leerbankje aan. Daar zou het allemaal moeten gebeuren. Leren rekenen, lezen en schrijven. Zoals kleindochter Dian daar nu voorstaat. Dian is leerlinge van de St. Jozefschool. De school waar ik na het eerste leerjaar naar toe moest. Had te maken met een verdeling van de katholieke kinderen over drie scholen in Vlissingen. Bij meneer Spinnewijn, Hoofd van de St. Jozefschool in de Glacisstraat.

Als ik nu kijk naar de verschillen in lesgeven valt mij als eerste op dat de kinderen niet steeds stijf op hun stoeltje moeten blijven zitten zoals in mijn tijd. Ze hebben best veel vrijheid door het systeem waarin ze nu onderwijs krijgen waarbij, noem het maar “leerdoelen”op diverse plaatsen in het schoolgebouw gehaald kunnen worden. Hierdoor is er voor kleinere groepjes, omdat leerlingen nu eenmaal niet allemaal even snel leren, extra aandacht om de verschillen niet te groot te laten worden. Ook zijn er nu hulpmiddelen zoals tablet en een digitaal schoolbord enz. wat door de kinderen als aangenaam wordt ervaren als ik het goed inschat. Je hoort in de laagste klassen niet meer luid de tafels opzeggen en ziet ook niet meer de aap-noot -mies borden. In de hoek van de klas hangt ook geen kaart meer van Nederland. Allemaal vergane glorie. In mijn tijd had je na vier, vijf klassen al een schifting van leerlingen die naar ULO en hoger gingen en leerlingen die zich gingen richtten op een vak leren en aan de slag gaan. Tweedeling dus. Nog niet in de eerste klas maar toch zag je daar al de eerste signalen naar die tweedeling. Nu probeert juf of meester nog door meer individuele aandacht en dat is mede mogelijk omdat er per klas meer leerkrachten, mede door deeltijdwerken, en stagiaires beschikbaar zijn. En ik denk ook niet te vergeten de leesmoeders. Individueel of in een klein groepje met 3 andere kinderen kan je aandacht niet meer aan de leerstof ontsnappen. Als ik terugkijk naar vroeger denk ik dat het merendeel van de kinderen in de klas verder zijn in rekenen, taal en lezen dan wij dat waren. Maar wij zaten dan ook in heel grote klassen met in de dertig kinderen en maar een onderwijzer(res)en heel af en toe eens een kwekeling zoals ze de stagiaires toen noemden. Wat mij ook opviel dat er kinderen aan het rekenen waren met behulp van echte kastanjes. Geweldig toch en het bewijst meteen dat de meesters en juffen tot in hun vrije tijd met hun vak bezig zijn. Daar lag me een volle zak kastanjes!

De Jozefschool is nu opgenomen in een multifunctioneel gebouw met instanties die elkaar kunnen aanvullen. Toen ik in de tweedeklas moest starten was dat nog in de Glacisstraat. Een kolossaal gebouw met voor mijn gevoel heel hoge ramen waardoor je alleen naar de lucht kon kijken. In iedere klas stond achterin een grote potkachel. Voorin nog een echte lessenaar meestal verhoogd zodat zelfs de achterste leerlingen direct zichtbaar waren van af de lessenaar. Aan de voorkant een groot zwart bord plat tegen de muur. Na vierjaar kregen we een nieuwe, moderne school aan de Hyacintenlaan. Met cv verwarming en heel lage ramen. Automatisch dwaalde je ogen in het begin steeds richting de ramen omdat er buiten zoveel te zien was. Natuurlijk gingen de lesmethodes langzaam maar zeker met hun tijd mee hoewel de eerste jaren op mij de meeste indruk gemaakt hebben denk ik, omdat ik me daar het meeste van herinner.

Persoonlijk wil ik graag ouders maar ook grootouders adviseren om ook eens een paar uurtjes van je “kostbare tijd” te besteden aan het bijwonen van een lesmorgen of middag. Ik was onder de indruk van de inzet en het nemen van de verantwoordelijkheid van het onderwijzend personeel maar ook de diverse medewerkers die assisteren en er voor zorgen dat alles kan marcheren op zo’n lagere school.